ΠΡΟΣΟΧΗ! Η αγγελία αυτή είναι παλαιότερη των δύο μηνών και ενδέχεται να μην ισχύει.

Σε εφεδρεία 30.000 δημόσιοι υπάλληλοι

Από τους υπό συνταξιοδότηση εργαζομένους του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ αλλά και αυτούς των υπό κατάργηση ή συγχώνευση οργανισμών θα προέλθουν οι 30.000 «έφεδροι» του Δημοσίου. Αυτό επιβεβαιώθηκε κατά την κυριακάτικη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου κατά την οποία στην ουσία επικυρώθηκε η συμφωνία κυβέρνησης-τρόικας για τη μείωση του Δημοσίου. Η γνωστοποίηση έγινε μέσω γραπτής ανακοίνωσης του κυβερνητικού εκπροσώπου Ηλία Μόσιαλου.

Από το Δημόσιο θα αποχωρήσουν τελικά όσοι βρίσκονται ένα με δύο χρόνια μακριά από τη σύνταξη, ενώ από τους υπό κατάργηση ή συγχώνευση οργανισμούς οι εργαζόμενοι Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργού Επικρατείας από την όλη διαδικασία που θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις και με επτά διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές δράσεις θα εξοικονομηθούν εντός του 2012 300 εκατ. ευρώ, ενώ η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης με την αποχώρηση των 30.000 θα γίνει έως τα τέλη του 2011.

Αναλυτικότερα:

ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ

Σε εφεδρεία…

Στην πρώτη φάση, από τους 30.000 «εφέδρους», οι περίπου 18.000-20.000 θα τεθούν σε καθεστώς εφεδρείας και 7.000-8.000 θα απολυθούν με την καταβολή αποζημίωσης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εάν η εφεδρεία θεωρηθεί προειδοποίηση, τότε δε θα πάρουν αποζημίωση.

Ως βασικό κριτήριο, τέθηκε ο χρόνος στον οποίο συνταξιοδοτείται κάποιος εργαζόμενος είτε στον στενό είτε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και εκτιμάται ότι αφορά κυρίως, όλους όσοι έχουν συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, είναι άνω των 60 ετών και θα βγουν στην σύνταξη τα επόμενα 1 με 2 χρόνια. Αυτοί θα αμείβονται με το 60% του μισθού τους και όταν τελειώσει η εφεδρεία, θα πάρουν πλήρη σύνταξη, ενώ θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις, άλλοι περίπου 1.000 εργαζόμενοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι εργαζόμενοι φορέων που καταργούνται ή συγχωνεύονται τίθενται σε εργασιακή εφεδρεία και θα επανακαταρτιστούν μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Όσοι δεν απορροφηθούν, θα αποζημιωθούν και θα απολυθούν.

Άρον άρον συνταξιοδότηση

Παύουν επίσης να παραμένουν στο Δημόσιο άλλοι περίπου 2.000 που είχαν βγει μεν στην σύνταξη, αλλά συνέχισαν να δουλεύουν λόγω της ρύθμισης του Ασφαλιστικού που είχε εισηγηθεί ο Ανδρέας Λοβέρδος με προοπτική να πάρουν μεγαλύτερη σύνταξη. Συνταξιοδοτούνται με την απόφαση της κυβέρνησης άμεσα.

Μετάταξη ή απόλυση σε περιφερειακές υπηρεσίες

Σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, 6.000-7.000 θα βρεθούν εκτός Δημοσίου και θα απολυθούν από την κατάργηση περιφερειακών υπηρεσιών υπουργείων και δημόσιων φορέων, αν δεν δεχθούν να μετατεθούν σε άλλες υπηρεσίες, καθώς θα καταργηθούν οι οργανικές τους θέσεις.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ

Απολύσεις μέσω αξιολόγησης

Η δεύτερη φάση της αναδιάρθρωσης του Δημοσίου αφορά τη διετία 2012-2013, όπου με βάση την αναμενόμενη μελέτη του ΟΟΣΑ για την συγκρότηση και λειτουργία του συνόλου των υπηρεσιών των υπουργείων και των δημόσιων υπηρεσιών όλοι οι εργαζόμενοι θα αξιολογηθούν με την εποπτεία του ΑΣΕΠ και εμπειρογνωμόνων της ΕΕ και όσοι δεν κριθούν επαρκείς θα τεθούν σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας.

Κριτική στην πρόταση της ΝΔ

Στην ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου αναφέρεται ότι συζητήθηκε εκτενώς η πρόταση της ΝΔ και εκτιμήθηκε ότι αφορά διπλάσιο αριθμό εργαζομένων (60.000 αντί 30.000), θέτει τους εργαζόμενους σε μακροχρόνια εφεδρεία, εντάσσει σε αυτό νέους και παραγωγικούς, στερεί τη Δημόσια Διοίκηση από έμπειρα στελέχη χωρίς διάκριση, ενώ η δημοσιονομική ωφέλεια προκύπτει από την αφαίρεση επιδομάτων που καταργούνται με το νέο μισθολόγιο/βαθμολόγιο Ενιαίο Μισθολόγιο.

ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο Υπουργικό Συμβούλιο, ο υπουργός Εσωτερικών Χάρης Καστανίδης και οι αναπληρώτριες υπουργοί Παιδείας Φώφη Γεννηματά και Εξωτερικώ Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου εξέφρασαν επιφυλάξεις για φορείς που καταργούνται.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΟΣΙΑΛΟΥ

Η παρούσα πρόταση για το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας είναι αποτέλεσμα πολύωρων συνεδριάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής, που συγκροτήθηκε για το σκοπό αυτό, με τη συμμετοχή του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομικών, των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εσωτερικών, Παιδείας, Εργασίας, του υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών.

Είναι, επίσης, το αποτέλεσμα μακρών και δύσκολων διαπραγματεύσεων με την τρόικα, η οποία επέμενε στην άποψη ότι η εργασιακή εφεδρεία έπρεπε να είναι προθάλαμος απολύσεων και όχι προσυνταξιοδοτικό καθεστώς. Κατά τις συζητήσεις με τη τρόικα παρουσιάστηκαν διάφορες πιθανές λύσεις μεταξύ των οποίων και η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, πρόταση που η κυβέρνηση δήλωσε έτοιμη να αποδεχθεί σε περίπτωση συμφωνίας της τρόικας.

Η πρόταση που τελικά διαμορφώσαμε, είναι η ηπιότερη δυνατή εκδοχή ως προς τις κοινωνικές επιπτώσεις, ενώ παράλληλα τηρεί τις δεσμεύσεις του μνημονίου: α) για ένταξη 30.000 εργαζομένων του δημόσιου τομέα, β) εξοικονόμηση, εντός του 2012, 300 εκατ. ευρώ, και γ) ολοκλήρωση της διαδικασίας έως τα τέλη του 2011.

Ειδικότερα, η πρόταση διαρθρώνεται σε δύο φάσεις και επτά διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές δράσεις:

ΦΑΣΗ Α΄ (2011)

Δράση 1η: Όλοι οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, και σε ΝΠΔΔ και σε ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε καθεστώς εφεδρείας. Μετά το τέλος της περιόδου εφεδρείας οι εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δε θίγεται από το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας.

Δράση 2η: Οι υπάλληλοι του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ με σχέση δημοσίου δικαίου, οι οποίοι κατά τους επόμενους 12-24 μήνες αποκτούν δικαίωμα εξόδου με πλήρη σύνταξη, τίθενται σε προσυνταξιοδοτικό καθεστώς, αφού προηγουμένως τερματιστεί η υπαλληλική σχέση τους με κατάργηση των οργανικών θέσεων που κατέχουν. Μετά την ολοκλήρωση της προσυνταξιοδοτικής περιόδου, οι παραπάνω υπάλληλοι λαμβάνουν πλήρη σύνταξη, το επίπεδο της οποίας δεν θίγεται από τη περίοδο του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος.

Από τις ανωτέρω δύο δράσεις εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός 18-20.000 εργαζομένων.

Δράση 3η: Οι εργαζόμενοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταργούνται, και μέρος των εργαζομένων των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ των φορέων που απορροφώνται, συγχωνεύονται ή περιορίζονται, τίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας. Η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι εργαζόμενοι που διαθέτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, επαναπροσλαμβάνονται το ταχύτερο δυνατόν με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχετικό ΠΔ. Θα δημιουργηθούν ειδικά προγράμματα επανακατάρτισης, στο πλαίσιο του ΟΑΕΔ, για όσους εργαζόμενους παραμείνουν στο καθεστώς εφεδρείας.Από τη δράση αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 1.000 εργαζομένων.

Δράση 4η: Τερματισμός του προνομιακού καθεστώτος που έχει δοθεί σε δημοσίους υπαλλήλους και λοιπούς εργαζομένους που έχουν ήδη δικαίωμα πλήρους σύνταξης να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία, παρατείνοντας το ηλικιακό όριο υποχρεωτικής αποχώρησης (δε θα ενταχθούν σε εφεδρεία αλλά σε άμεση συνταξιοδότηση).

Δράση 5η: Προβλέπεται ταχεία διαδικασία εντοπισμού υπηρεσιακών μονάδων φορέων της κεντρικής κυβέρνησης που δεν έχουν λόγο ύπαρξης ή διαθέτουν πολύ μεγάλο ποσοστό πλεονάζοντος προσωπικού. Η αξιολόγηση θα γίνει υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, με νομοθετημένα αντικειμενικά κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα. Από το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτές τις υπηρεσιακές μονάδες, θα ζητηθεί να αποδεχθεί μετάθεση σε άλλες υπηρεσίες ή, αλλιώς, να ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας λόγω κατάργησης της οργανικής θέσης του.

Δράση 6η: Συνεχίζεται με εντατικό ρυθμό η αναδιάρθρωση ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Για τους εργαζόμενους στους φορείς αυτούς θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στη δράση 3.

Από τις δράσεις 5 και 6 εκτιμάται ότι μπορεί να συγκεντρωθεί αριθμός περίπου 6-7.000 εργαζομένων.

ΦΑΣΗ Β’ (2012-13)

Δράση 7η : Οργανώνεται διαδικασία αξιολόγησης της διάρθρωσης, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των δημοσίων υπηρεσιών, στο πλαίσιο των ευρημάτων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική δημόσια διοίκηση, με στόχο τη μείωση των υφιστάμενων υπηρεσιακών μονάδων (όχι των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού) κατά περίπου 30%. Η αξιολόγηση θα γίνει με αξιοποίηση της Τεχνικής Βοήθειας της Ε.Ε., με τη συμμετοχή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και του ΟΟΣΑ. Ειδικά ως προς την αξιολόγηση του προσωπικού, η διαδικασία τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Το πλεονάζον προσωπικό που θα προκύψει και δεν θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί παραγωγικά σε άλλες θέσεις στο δημόσιο τομέα, θα ενταχθεί σε καθεστώς εφεδρείας και σε προγράμματα επανακατάρτισης και εναλλακτικής κοινωνικής απασχόλησης.

Τα κύρια οφέλη από τις πιο πάνω δράσεις είναι ότι διασφαλίζονται άμεσα οργανωτικά, λειτουργικά και δημοσιονομικά αποτελέσματα προς τη κατεύθυνση του στρατηγικού στόχου που είναι ο περιορισμός του κράτους και η μείωση της δημόσιας δαπάνης, ενώ παράλληλα για το μεγαλύτερο αριθμό των υπαγομένων στο νέο καθεστώς, η εφεδρεία δεν οδηγεί στην αβεβαιότητα της ανεργίας αλλά στη σιγουριά της συνταξιοδότησης.

Επίσης, οι δράσεις αυτές δεν προκαλούν εκτεταμένη αναστάτωση στο προσωπικό της Δημόσιας Διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα γιατί είναι εστιασμένες, κλιμακούμενες και εξελίσσονται κάτω από πολλαπλές εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας.

Τέλος δεν απαιτεί (για τη συντριπτική πλειονότητα) καταβολή αποζημίωσης απόλυσης, που δημοσιονομικά θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής. Είναι δε προφανές, ότι οι υπαγόμενοι σε καθεστώς εφεδρείας θα μπορούν να συμπληρώνουν το εισόδημά τους δραστηριοποιούμενοι στον ιδιωτικό τομέα.

Αντίθετα με τα ανωτέρω, η πρόταση της Ν.Δ. που επίσης μελετήθηκε και συνεκτιμήθηκε:

• αφορά εξαρχής το διπλάσιο τουλάχιστον αριθμό εργαζομένων (60.000 αντί για 30.000)

• θέτει τους εργαζόμενους σε μακροχρόνια εφεδρεία (που μπορεί να έχει και αόριστη διάρκεια), δηλαδή τους θέτει σε καθεστώς απαξίωσης και αβεβαιότητας

• εντάσσει σε καθεστώς εφεδρείας, και μάλιστα μαζικά, εργαζόμενους νέων και παραγωγικών ηλικιών

• στερεί τη δημόσια διοίκηση από έμπειρα στελέχη χωρίς διάκριση

• ενώ η υποτιθέμενη δημοσιονομική ωφέλεια προκύπτει από την αφαίρεση επιδομάτων, που ούτως ή άλλως καταργούνται στο πλαίσιο του νέου ενιαίου μισθολογίου.

Δείτε επίσης x

scroll to top

Συνεχίζοντας την περιήγησή σας στο e-dimosio.gr συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close